آموزش مداحی توسط حاج علی اشرفی راد(عین الدین)

مطالب مربوط به مداحی (آموزش های گوناگون)

آموزش مداحی توسط حاج علی اشرفی راد(عین الدین)

مطالب مربوط به مداحی (آموزش های گوناگون)

درس اول(ویژگیهای یک مداح)

درس اول(ویژگیهای یک مداح)


از آنجا که قرار است به مداحی از منظرهنر نگاهی داشته
باشیم و مداح را هنرمند بدانیم.داشتن یک سری از ویژگیهای شخصیتی و ظاهری بسیار مهم و دارای اهمیت فراوان میباشد.

شخصی که وارد عرصه مداحی میشود ابتدا باید قلب و روحش لبالب از عشق به ائمه معصومین (ع) باشد و با توسل و مدد جستن از این بزرگواران قدم در این راه نهد.تا زمانی که شور و هیجان و غم و شادی اهل بیت (ع) در وجودمان شعله نکشیده به یقین مداحی موفق نخواهیم شد.لذا زمانی که خود انسان به این باور رسید که قلب و روحش برای مدح اهل بیت (ع) تشنه است آن موقع است که تازه به او اجازه داده شده تا وارد عرصه مداحی گردد و هر کس اگر به درونش مراجعه کند در صورت تمایل به فراگیری مداحی مطمئنا زمانش را خواهد فهمید.

این مطلب را از من به یادگار داشته باشید تا خود اهل بیت (ع) دست کسی را نگیرند و او را در این عرصه مدد نکنند مطمئن باشید شخص با بهترین صدا و بهترین ارائه هم به هیچ جایگاهی نخواهد رسید.

پس اولین گام شناسایی عشق ذاتی و نهفته در وجودمان است که انشا الله ائمه معصومین (ع) خودشان در وجود همه این شور و هیجان را ایجاد خواهند کرد.

نکته بعدی اینکه مداح به آنچه میگوید باید یقین کامل داشته باشد تا ارائه مطالبش با مهر تائید آل الله همراه باشد که همانا برای یک مداح مجالس پرشور و حال (البته نه بر حسب ظاهر بلکه واقعا شور و اشتیاق معنوی) همان مهر تائید بر کارنامه او خواهد بود.

به طور کلی آنچه از دل براید لاجرم بر دل نشیند.

اگر میخوانیم که استاد بزرگوار جناب شیخ جعفر شوشتری (ره) با آن شور و هیجان حسینی (ع) مجالسشان را برگزار می نمودند با اینکه در زمان این بزرگوار سیستمهای صوتی و از این دست وسایل موجود نبوده همه و همه ثمره تراوشات قلبی این عزیز میباشد.که به گفته تاریخ وقتی ایشان مجلسی در صحن امام حسین (ع) برگزار میکردند بدون سیستم صوتی شاید جمعیتی حدود هزار نفر همه به وضوح صدای این بزرگوار را استماع میکردند و شور و هیجان معنوی خاصی بر جمع حکمفرما میشد.

بنا براین مداح هر چه میگوید خودش باید تصویر آن گفته ها را از جلوی چشمانش گذر دهد و کاملا موضوع را برای خودش حلاجی کرده باشد و بدون هیچ ابهامی و با اشراف کامل شروع به برگزاری مراسم مورد نظر نماید که تنها و تنها راه فهم مطالب از طرف مستمعین درک و فهم صحیح خود مداح از موضوعی است که ارائه میدهد.

یک مداح از آنجا که همیشه در برابر دیدگان مستمع قرار دارد و از احترام خاصی بین اقشار مختلف مردم بر خوردار است که خود این موضوع بیانگر لطف اهل بیت (ع) میباشد باید همواره الگوی بسیار خوبی بالاخص برای نسل جوانی که به مجالسش می آیند و یا حتی او را دورادور میشناسند باشد.

به حمد الله طی چندین سال گذشته علاقه وافری در نسل جوان برای حضور در مجالس مذهبی بوجود آمده که جای بسی شکر و سپاس از خداوند متعال دارد.

مداح به عنوان پاسدار فرهنگ ولایت به هیچ وجه حق ارائه نظر شخصی و یا ایراد مطالب خرافه که توهین به مقام شامخ ائمه معصومین گردد(ع) را ندارد و تنها واقیعتها را با توجه به مجلس مورد نظر ارائه دهد بدون هیچ کم و کاستی که به گفته مولا علی (ع) دو دسته هستند که واقعا به اسلام و اهل بیت (ع) ضربه میزنند

(1) دشمنان (2) غلو کنندگان لذا به شدت از انتشار مطالب خلاف واقع و دور ار ذهن که هیچ سند معتبری ندارد و به طور کل وجود خارجی نداشته اجتناب کند.به همین دقت نظر هاست که مادحین در بین خاندان پیغمبر(ص) همیشه از جایگاه رفیعی برخوردار بوده اند.

همانطور که مطلبی که از زبان یک مداح جاری میشود در ذهن مستمعین کاملا نقش می بندد متاسفانه اگر مداح بنا به هر دلیل مقدار کمی از مسیر اصلیش منحرف شود شاهد خواهد بود که بعد از مدت کوتاهی این انحراف چند درجه ای جزیی که شاید برای خود مداح زیاد حائز اهمیت نبوده تبدیل به یک بدعت و یا حتی فرهنگ غلط می گردد که تمامی عواقب دنیوی و اخروی بوجود آمده همه بر عهده او خواهد بود.

پس یک مداح از نظر ادبیات گفتاری.طرز پوشش.طرز برخورد در روابط اجتماعی و......باید دقیق و حساس باشد تا بتواند الگوی بسیار ایده آلی برای مستمعین خود و کسانی که در مجالسش حضور میابند باشد که انشالله اجر و پاداش این عمل را بطور کامل بدست آورد.

این یک اصل است که مستمعین صرفا به صدای خوش یک مداح در مجلسش حضور پیدا نمیکنند بلکه این ویژگی یکی از چندین ویژگی مهمی است که باعث پیشرفت یک مداح میشود.

ادب و احترام به مستمعین و پیش کوستان و نحوه برخورد صحییح با اقشار مختلف جامعه حتی با مخالفینش باید طوری باشد که در اذهان همه آنانی که وی را میشناسند نقش ببندد و همیشه به غیر از صوت دلنشیشنش از صفات حسنه او نیز یاد کنند.

مطالعه زندگی تک تک ائمه معصومین (ع) به درک صحییح و فهم مطلوب در راستای متعالی کردن این ویژگیها کمک شایانی خواهد کرد و بهترین مرجع مطالعه و تحقیق در رابطه با پیاده کردن این صفات و شاخصه ها همانا مطالعه زندگی اهل بیت (ع) میباشد.

در انتهای این مطلب ذکر این نکته را ضروری میدانم که یک مداح تمام و کمال کسی است که وجودش را وقف اهل بیت (ع) نماید و نه برای مزد و نه برای مطرح شدن و نه برای خود نمایی و .......غیره به مداحی ادامه دهد که تمامی این مسائل اگر به طور کاملا قلبی و فقط برای رضای خدا و ائمه معصومین (ع) باشد با عنایت خود این بزرگواران به وقوع خواهد پیوست و قاعدتا هیچ فرد عاقلی لذت واهی و بیهوده را به لذت ابدی و جاری که خود اهل بیت (ع) عنایت نمو ده اند تر جیح نخواهد داد.

امیدوارم در حد بضاعتم این شاخصه ها را را شفاف سازی کرده باشم که یک مداح جدای صوت و آوای زیبا چه ویژگیهای های دیگری نیز باید داشته باشد که انصافا شرح تمامی این ویژگیها زمان بسیار زیادی را طلب میکند که انشالله خود عزیزان با رعایت همه موارد که در بهبود و تعالی روح یک مداح در ارتباط است و با استعانت از خداوند متعال و توجه خاص اهل بیت (ع) موفق خواهند شد.

                                                              انشاالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد