آموزش مداحی توسط حاج علی اشرفی راد(عین الدین)

مطالب مربوط به مداحی (آموزش های گوناگون)

آموزش مداحی توسط حاج علی اشرفی راد(عین الدین)

مطالب مربوط به مداحی (آموزش های گوناگون)

درس سوم(حفظ صدا)

درس سوم(حفظ صدا

درسوم

حفظ صدا:

گرفتگی صدا درمداحان حرفه)

ای

افرادی که حرفه آنها مداحی است، باید بیش از افراد معمولی به حفظ و سلامتی صدای خود توجه کنند. چنانچه فردی در مواقع سرماخوردگی، استراحت صوتی را رعایت نکند و با شدت و بلند صحبت کند، باعث خونریزی های کوچک در تارهای صوتی می شود که این تغییرات به تدریج به علت رعایت نکردن بهداشت حنجره، به گره صوتی تبدیل می شود که نیاز به عمل جراحی دارد.

تعداد کمی از مداحان در ساعات استراحت و پس از مراسماتشان از سیگار استفاده می کنند که بسیار مضر است زیرا بیشترین آسیب تارهای صوتی در مواقع خستگی و خشکی مخاط پوششی تارهای صوتی رخ می دهد که توصیه می شود با مصرف آب، باعث افزایش رطوبت و لطافت تارهای صوتی شوند و از آسیب های متعدد در امان باشند. اما چندکلامی با آنهایی که می خواهند صدای حرفه ای داشته باشند: صدای حرفه ای دارای شرایط خاصی از نظر فیزیولوژی و آناتومی تارهای صوتی و همچنین توانایی های ویژه است که پس از بررسی های دقیق با تمرینات صحیح می توان این توانایی را افزایش داد. در غیر این صورت، صرفا به دلیل یک میل و تفکر احساسی و تمرینات ناصحیح و غیراستاندارد توانایی ذاتی و اصلی حنجره مختل شده و تغییرات غیرقابل جبرانی در تارهای صوتی ایجاد می کند. نکته دیگر این که بعضی افراد با تقلید صدای مداحان حرفه ای در زمان کوتاهی کیفیت صدای واقعی خود را از دست می دهند که این اتفاق در بعضی مداحان آماتور دیده شده است.

چند نکته:

۱.دخانیات تارهای صوتی را تحریک می کند و فریاد کشیدن و صحبت کردن با صدای بلند در مناطق پر سر و صدا بسیار برای انسان مخصوصا مداحان زیان دارد.

۲.به میزان کافی آب بنوشید .

۳.در روز چند بار به تارهای صوتی‌تان استراحت بدهید و به قول معروف "چُرت صوتی" ‌بزنید به ویژه در اوقاتی که بیش از حد از صدایتان کار کشیده‌اید. به عنوان مثال مداحان باید درطول ساعات استراحت پس از مداحی یا تمرین سنگین باید از حرف زدن اجتناب کرده و سعی کنند به جای صحبت بی‌وقفه با همکاران و دوستان، اندکی به تارهای صوتی‌شان مجال استراحت بدهند.

۴.سیگار نکشید، سیگار به میزان فوق‌العاده‌ای خطر بروزسرطان حنجره را افزایش می‌دهد، حتی استنشاق دود سیگار اطرافیان می‌تواند منجر به آزردگی تارهای صوتی شود.

۵.ازصدای خود به طور افراطی کار نکشید. از فریاد کشیدن و بلند بلند صحبت کردن مداوم بپرهیزید. اگر به طور مداوم در گلویتان احساس خشکی و خستگی می‌کنید و یا صدایتان دورگه، گرفته و یا زمخت شده، نشانه‌ای هشدارآمیز محسوب می‌شود مبنی بر آنکه باید در بکارگیری صدایتان بیش از پیش اصول ایمنی را رعایت کنید. در واقع گرفتگی دائم صدا نوعی علامت هشداردهنده است

                (نکاتی پیرامون صدا)



* خمیر و جوهره صدا باید در وجود انسان باشد به عبارت دیگر داشتن صدای خوب ذاتی است و با تمرین صدای انسان خوب نمی شود بلکه تمرین می تواند صدای خوب را آماده کند. نکته قابل تامل اینکه :

صدای خوب با علاقه بدست نمی آید!



البته یک سری افراد صدای متوسطی دارند که دارای نوسانات است ، این گونه افراد اگر تمرین مستمر داشته باشند در آینده موفق خواهند بود.

آمار صدای خوب در افراد

70 درصد افراد داراری صدای متوسط هستند.

15 درصد داریا صدای خیلی خوب هستند.

15 درصد از افرا هم صدای کاملا ضعیفی دارند.

نکته: اگر کسی روی صدای خود کار کرد ولی بعد از مدتی تمرین را رها کرد ، صدای اولیه او از بین خواهد رفت حتی از قبل تمرین هم بدتر خواهد شد.

                      (تقسیمات صدا:)

1-صدا از نظر حجم :

2- صدا از نظر گام

3- صدا از نظر جنس

4- صدا از نظر فرم

حجم : صدا یا قوی است یا ضعیف. نکته: با تمرین نمی توان صدای ضعیف را قوی کرد بلکه این مورد هم ذاتی است .

گام: صدا قابلیت این را دارد که در شش پرده صوتی خود را ایجاد نماید که به هر کدام از این شش پرده گام گفته می شود.

شش گام در صدا: شروع 1 و 2 - توسط 3 و 4 - اوج 5 و 6.

جنس : صدای افراد یا زیر است یا بم.

نکته: قالب های مداحی افراد بسته به زیر یا بم بودن صدایشان دارد لذا تقلید در قالب ها باید براساس جنس صدا صورت بگیرد.

               (مراحل تقلید در مداحی)

1- مرحله اول : تقلید محض از قالب مداح دیگرکه شامل تقلید از شعر ، سبک ، آهنگ و حتی مکث و شروع می شود.

2- مرحله دوم: تقلید آهنگین یعنی آهنگ مداح مورد نظر تقلید می شود.

3- مرحله سوم: تقلید از نغمه ها و آواها و لحن با علاوه اینکه بتوان ددو مرحله قبل را به خوبی تقلید کند.

4- مرحله چهارم: تقلید ترکیبی یعنی تقلید از لحن و آواهای مداحان مختلف همزمان در مداحی

اگر این چهار مرحله به خوبی پیش رفت( که نشانه آن این است که اگر کسی به مداحی شما گوش کرد نفهمد که از چه کسی تقلید کردی) از تقلید خارج شده و شخص می تواند لحن مختص به خود دشاته باشد و از کس دیگری تقلید نکند.   (جالبه آقا سید مهدی گفت من بعد از 12 سال مداحی به تازگی دارم از مرحله چهارم عبور می کنم! قابل توجه مداحان آماتور و تازه وارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد